تحقیقات نشان می دهد نگرانی در مورد سلامت عامل شماره یک برای کاهش وزن است

26 سپتامبر 2019 - یک گزارش جدید از آژانس علمی ملی استرالیا، که توسط سازمان CSIRO[1] تهیه شده است، نشان داد که وقتی صحبت از کاهش وزن می شود، بهبود وضعیت سلامت نسبت به بهبود ظاهر، انگیزه ی بیشتری را برای افراد بوجود می آورد، بطوریکه دو نفر از هر سه نفر، به گرفتن رژیم به دلیل نگرانی در مورد سلامت خود اقدام می کنند.

نظرسنجی از بیش از 3000 عضو آنلاین رژیم غذایی تندرستی کلی CSIRO [2]یا TWDهمچنین نشان داد که حدود نیمی از افرادی که وزن خود را از طریق این رژیم غذایی کاملا علمی کاهش داده اند، از بهبود بیماریهای مزمنی مانند دیابت نوع 2 و کلسترول بالا خبر دادند.بهبود بیماریهای مزمن اغلب با کاهش داروهای تجویز شده همراه بود.

پاسخ دهندگان به این نظرسنجی که مصرف منظم داروها را برای یک یا چند بیماری مزمن گزارش کرده بودند، به طور متوسط ​​در حدود 270 دلار در سال در کاهش هزینه های دارویی صرفه جویی نمودند. پاسخ دهندگان با سه بیماری یا بیشتر از زمان شروع TWD، سالانه 460 دلار به ازای هر بیماری پس انداز کردند.

دکتر Gilly Hendrie، پژوهشگر CSIRO و نویسنده ی این گزارش، توضیح داد: این یافته ها برای میلیون ها استرالیایی متاثر از چاقی و شرایط مزمن بهداشتی بسیار امیدوار کننده است. تقریبا 9 نفر از هر 10 پاسخ دهنده به این نظرسنجی، دارای اضافه وزن بیش از حد بوده یا چاق بودند، این افراد از ابتدای برنامه وضعیت سلامتی خود را گزارش دادند، بر اساس این گزارشات 43٪ از آنها به سه یا تعداد بیشتری بیماری مزمن مبتلا بودند.

شایع ترین مشکلات بهداشتی که در بین پاسخ دهندگان گزارش شده بود، عبارت بود از: کلسترول بالا، فشار خون بالا، آرتروز، بیماری روانی، آسم، درد مزمن بدنی و پیش دیابت.

دکتر Hendrie گفت: تجزیه و تحلیل ما نشان داد که پس از پیروی از برنامه رژیم غذایی تندرستی کلیCSIRO  ، بیش از نیمی از مبتلایان به پیش دیابت، دیابت نوع 2 و کلسترول بالا ، بهبود وضعیت سلامتی خود را گزارش کردند.تقریباً نیمی از افراد دارای فشار خون بالا، آپنه خواب و سلامت روان نیز به بهبودی وضعیت خود اشاره کردند.

دکتر Hendrie گفت: چاقی نقش عمده ای در بسیاری از علائم و بیماری های مزمن دارد - حدود چهار نفر از پنج نفری که به اذعان خود به دیابت ، پیش دیابت و آپنه خواب مبتلا بودند، در رده ی افراد چاق طبقه بندی شدند.

دکتر Rob Grenfell مدیر بهداشت و ایمنی زیستی CSIRO، پزشک بهداشت عمومی و پزشک عمومی گفت: دو سوم از جمعیت بزرگسال در استرالیا هم اکنون چاق یا دارای اضافه وزن هستند، او متخصصان بهداشتی را تشویق به استفاده از نتایج این نظرسنجی برای شروع گفتگو با بیماران خود کرد.

دکتر گرنفل گفت: بحث در مورد چالشهای جسمی و روانی مرتبط با کاهش وزن می تواند گفتگوی حساس اما مهمی باشد که متخصصان بهداشتی باید بتوانند با بیماران خود داشته باشند.تحقیقات گسترده ای وجود دارد که نشان می دهد برای بزرگسالان دارای اضافه وزن یا چاق، بیشترین مزایای سلامتی با از دست دادن پنج درصد از وزن اولیه بدست می آید.

او افزود: در CSIRO ما در حال حل بزرگترین چالش ها از طریق علم و فناوری نوآورانه هستیم، آنچه برای بهبود سلامت و رفاه افراد استرالیایی بسیار مهم است درک این مسئله می باشد که چه عواملی بر تصمیمات بهداشت فردی تاثیر می گذارند؟

افرادی که بیشترین میزان چربی بدنی خود را از دست داده اند، بیشترین پیشرفت را در شرایط بهداشتی قبلی تجربه کردند، بطوریکه یک سوم از پاسخ دهندگان، گزارش دادند که تمام بیماری های تشخیص داده شده ی قبلی آنها، بهبود یافته است.

دکتر Hendrie گفت: در طی این برنامه نه تنها بیماری های این افراد بهبود یافت، بلکه پاسخ دهندگان در نظرسنجی همچنین از افزایش سطح انرژی، سلامت عمومی، نشاط، روحیه و بهبود خواب خود خبر دادند. بسیاری از آنها همچنین گفتند که این برنامه دانش، مهارت و آگاهی بیشتری از تغذیه، اندازه ی وعده های سروینگ غذاها و دستور العمل های طبخ غذاهای سالم را برای آنها فراهم کرده است.

وی گفت: این برنامه به مردم این توانایی را می دهد تا به طور نامحدود الگوهای جدید غذایی را ادامه دهند و وزن، سلامتی و تندرستی خود را برای طولانی مدت حفظ کنند.

از زمان راه اندازی برنامه ی رژیم غذایی تندرستی کلی CSIRO در سال 2005 ، این برنامه به کاهش وزن بیش از نیم میلیون استرالیایی کمک کرده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-reveals-health-weight-loss.html

 



[1] Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO)

[2]CSIRO Total Wellbeing Diet(TWD)